NAPI KOMMUNIKÁCIÓ 2012. május 24.
2012.05.24. 15:04

NAPI KOMMUNIKÁCIÓ
2012. május 24.
Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója az EU-csúcs után
- A közelmúltbeli görögországi választások eredményei arra utalnak, hogy a nemzetközi gazdasági válság megrengette a demokratikus európai intézményrendszert is. A görög voksolás eredménye a Rubicon átlépésének veszélyét hozta magával.
- Az uniós tagországok állam- és kormányfőinek kötetlen brüsszeli találkozója válságmegelőző konzultáció volt, azon döntések nem születtek, a határozatokat a június végi csúcsértekezleten hozzák majd meg.
- Általános megítélés volt, hogy egészen jól mentek a dolgok, amíg a görög választások be nem szakították az ajtót. Több hónapos munka eredményeképpen a miniszterelnökök működésbe hozták azt a gépezetet, amely garantálja az összes EU-tagország polgárai számára, hogy fegyelmezett, kiszámítható és tervezhető gazdálkodás történik a jövőben. A gépezet elemei közé tartozik a tavalyi magyar EU-elnökség idején bevezetett, úgynevezett európai szemeszter keretében megerősített gazdaságpolitikai koordináció, továbbá a költségvetési fegyelem és tervezés javításával járó, fokozott együttműködés. A tagállamok egy irányba mutató szerkezeti átalakításokat vállaltak, és minden országban megkezdték azoknak az intézkedéseknek a végigvitelét, amelyektől remélhető, hogy újabb pénzügyi válságok nem fogják megrázni az EU tagországait.
- Görögországról is úgy tűnt, hogy olyan állapotban lehet tartani, amelyben - bár adósságelengedés mellett, de - képes lehet teljesíteni nemzetközi kötelezettségeit. A választás után azonban az a félelem költözött be az EU-ról gondolkodók fejébe, hogy egy euróövezeti országban anarchia, kormányozhatatlanság alakulhat ki, és csak a legrosszabb forgatókönyvek bontakozhatnak ki.
- A szerda esti munkavacsorán mindenki segítőkész és baráti hangon beszélt Görögországról, arra is törekedve, hogy az új voksolásra készülő választópolgárokhoz hiteles módon eljuttassák azt a gondolatot, hogy bár az ország sorsáról ők döntenek, Európa csak akkor tud partner lenni Görögország talpra állításában, ha bizonyos, az EU által kínált megállapodásokat és korábban már kitárgyalt megállapodásokat nem forgatják fel fenekestül.
- Csak olyan hozzászólás hangzott el, amely szerint Görögországnak maradnia kell az euróövezetben. Azonban ehhez a görög népre is szükség van.
- A legfontosabb most a kommunizmus összeomlása után teljessé vált európai demokratikus intézményrendszer fenntartása és stabilizálása.
- A magyar kormánynak van elképzelése arra az esetre, ha az euróövezetben sikerül konszolidálni a ma zavarosnak tűnő helyzetet, de arra nézve is, mit kell csinálni, ha Görögország eurózónából való kilépésének - rendkívül súlyos következményekkel járó, negatív - fejleménye bekövetkezne.
- A kormánynak van B-terve. Van elképzelésünk egyebek között arról, hogy az esetleg elakadó nemzetközi állampapír-piaci helyzetben is hogyan kell finanszírozni az országot, hogyan és mely pontokon kell hozzányúlni a költségvetéshez, hogyan kell a szokásosokon túl extra növekedést gerjesztő motorokat mozgásba hozni. Ezzel együtt az uniós vezetők mindannyian azon imádkoznak, hogy az A-terv valósuljon meg.
- Az EU közép-európai tagországai közös javaslatcsomagot terjesztenek elő a gazdasági növekedés uniós ösztönzésének lehetőségeire.
- A kötetlen EU-csúcstalálkozó témáihoz kapcsolódó csomag - amelynek kezdeményezői mi vagyunk - tervezett elemei közé tartozik, hogy a Visegrádi Csoport tagjai férhessenek hozzá az Európai Központi Bank (EKB) devizacsere-ügyletekre vonatkozó tevékenységéhez, állítsák meg a bankok Közép-Európából történő, anyabankok irányában zajló tőkekivonását, az unióban tegyék rugalmasabbá a fordított áfa-beszedési rendszert, valamint erősítsék meg azt a tételt, hogy a kohéziós alapot továbbra is eredeti rendeltetésének megfelelően kell használni.
- Ma az Európai Unióban a kohéziós alapok számítanak az egyetlen olyan eszköznek, amely bizonyítottan sikeresen tud növekedést és munkahelyeket teremteni. Az ezredforduló óta csaknem 2,5 millió munkahely jött létre ennek köszönhetően. Magyarország ezért nem támogat olyan elgondolást, hogy a kohéziós alap rovására hozzanak létre új növekedési eszközöket.
- Az érintett tagállamok várhatóan a június végén tartandó, félévzáró EU-csúcsértekezleten ismertetik majd a csomag közösen képviselt pontos elemeit.
- A szerdai kormányfői tanácskozást elnöklő Herman Van Rompuyt megbízták, összegezze akciótervben a júniusban várható döntéseket. Az asztalon legalább 15 különböző téma volt, ezeket foglalja majd össze az említett dokumentum. A témák között szerepel, hogy legyen-e közös euróövezeti kötvény, és ha igen, hányféle, legyen-e beruházási projektkötvény, szélesíthető-e a gazdasági növekedés elősegítéséhez szükséges új eszközök köre (például az Európai Beruházási Bank tőkeemelésével), módosítsák-e a költségvetési fegyelemről szóló uniós paktumot.
- A magyar vonatkozásokat illetően a kettős mérce szempontjából jelenleg sokkal jobb a helyzet az Európai Unióban, mint korábban volt. Lassacskán a Magyarországgal kapcsolatos összes vitakérdés európai összehasonlító keretbe kerül, és kiderül, hogy Magyarországon nincsen semmilyen olyan jogi megoldás a gazdaságban és az alkotmányos rendszerben, amely ne lenne ismert valamelyik másik tagállamban.
- A kormány harcol a túlzott deficit miatti eljárás szempontjából alkalmazott kettős mérce ellen is. Méltánytalannak tartjuk azt a döntést, amely kilátásba helyezte a Magyarországnak járó uniós támogatások részleges felfüggesztését, hiszen Magyarország - az Európai Bizottság által is visszaigazoltan - immár három éven át várhatóan folyamatosan teljesíti azokat a pénzügyi kritériumokat, amelyeket 2004 óta előzőleg még egyszer sem tudott teljesíteni.
- A legjobb reményekkel tekintünk a következő hetekben a Magyarország elleni deficiteljárással kapcsolatban esedékes uniós döntések és találkozók elé.
- Az Európai Bizottság jövő héten adja ki értékelését a tagállamok stabilitási és konvergenciaprogramjáról, a pénzügyminiszterek tanácsa pedig júniusban dönt arról, hogy visszavonja-e a kohéziós támogatások felfüggesztéséről szóló határozatot.
- A magyar emberek rendkívül sokat dolgoztak azért, hogy az uniós elismerés létrejöjjön. Szerdai felszólalásunkban is hangsúlyoztuk a lakosság által vállalt áldozatot, és egyértelműen értésre adtuk, a kormány támogatja a gazdasági növekedés ösztönzését, de csak olyan növekedési politikát fogad el, amely garantáltan nem vezet újabb eladósodáshoz.
- Jó néhány olyan kormányzati eszköz, amelyet Magyarország vezetett be először, és támadták is érte, ma már elfogadott európai eszközzé vált. Most például osztatlan figyelmet váltott ki a tranzakciós adóra vonatkozó új magyar szabályozás. Olyan gazdaságpolitikai eszközről van szó, amely lehetőséget ad arra, hogy a munkát terhelő adókat és járulékokat ki lehessen váltani a forgalomhoz és fogyasztáshoz kapcsolódó, új adórendszerrel. Egy ilyen rendszer sikeres kiépítése akár történelmi lépésnek is minősülhetne.
- Az EU-tagországok jelenleg két csoportba sorolhatók aszerint, hogy csak versenyképességi problémáik vannak, vagy emellett magas államadóssággal is küzdenek. Magyarország azon 3-4 tagállam szűk körébe tartozik, amelyek képesek arra, hogy idén és jövőre egyszerre csökkentsék az adósságot és növeljék a versenyképességet.
Havasi Bertalan,
a miniszterelnök sajtóstábjának vezetője
|